Epistemologie des Klopfens: Aspekte einer klanglichen Kulturpraxis
Klopfen ist eine klangliche Kulturpraktik, die wir alltäglich ausüben. Sie trägt bei näherer Betrachtung eine Fülle von Bedeutungs- und Handlungsebenen, vom Anklopfen an der Türe, dem Abklopfen von Materialien in Brückenbau, Handwerk, Nahrungsproduktion oder in der Medizin, bis hin zum Klopfapplaus bei akademischen Vorträgen. Die Forschungsgruppe "ARS art – research – sound" trug in einem interdisziplinären Symposium in Mainz verschiedene Klopfpraktiken zusammen. Jim Igor Kallenberg und Joshua Weitzel präsentieren die unterschiedlichen Perspektiven auf das Klopfen aus Kunst, Medizin, Materialprüfung und Klangforschung und zeigen dabei auch exemplarisch auf, wie Klangforschung anhand eines akustischen Einzelphänomens aus unterschiedlichen Blickwinkeln aussehen kann. Das Klopfen wird als akustischer, semiotischer, literarischer, kommunikativer und philosophischer Gegenstand untersucht. Dabei zeigt sich das Klopfen als fragende Klanghandlung, die eine Antwort provoziert. Klopfen eröffnet einen Resonanzraum der Erwartung. Konkrete Beispiele aus Literatur, Forschung, Handwerk, Musik und Klangkunst illustrieren dabei die jeweiligen Perspektiven des Klopfens.
Jim Igor Kallenberg · Joshua Weitzel
Künstlerisch-wissenschaftliche Mitarbeiter, Forschungsprojekt ARS art – research – sound,
Hochschule für Musik Mainz HfM, Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Epistemologie des Klopfens: Aspekte einer klanglichen Kulturpraxis
Dienstag, 25. Januar 2022, 18:15 Uhr
Vortragsaufzeichnung
https://video.uni-mainz.de/Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=0aabb3eb-80f6-4c6f-aefd-ade301039ff6
October 1 and 2, 2021
Hochschule für Musik Mainz, Germany
Yesterday the Round Tabel Knock Tap came to an end after one and a half brilliant days.
We could experience live and online outstanding lectures of 15 speakers and four performances or lecture-performacnes.
We welcomed guests from Barcelona, Mallorca, London, Zurich, New York, Berlin, Hannover, Wiesbaden, Kassel, Frankfurt.
Many thanks to all speakers, performers, participants and organizers.
Prof. Peter Kiefer , October 3, 2021
----------------------------------------------------------------
If you have any questions regarding the round-table, please do not hesitate to contact us:
ars@uni-mainz.de
Schedule
Friday, Oct 1
Black Box, School of Music Mainz
15:00 Welcome, Prof. Dr. Immanuel Ott, Prof. Peter Kiefer
15:15 - 16:00 Epistemologies of Knocking (english)
Chair: Prof. Peter Kiefer
Sandra Del Rio Bonnin, Janine Eisenächer, Jim Igor Kallenberg, Joshua Weitzel
and online Francesc De Paula Daumal Domenech
16:15 - 16:45 Round Table discussion
16:45 - 17:15 Performance Dirk Marwedel/Joshua Weitzel
17:15 - 17:45 drinks
18:00 - 18:30 Performance "Struck Modernism" Ludwig Berger/Violeta Burckhardt/Florian Dombois/Khensani de Klerk/U5 live from Zurich
18:30 End of the day
19:00 Dinner
------------
Saturday, Oct 2
Black Box, School of Music Mainz
10:00 - 11:00 Klopfen und Medizin deutsch (in German, Knocking and Medicine)
Chair: Anne Katrin Voss
Dr. Antonia Pfeiffer, Dr. Georg Domsel, Prof. Stefan Fricke
11:00 - 11:30 Round Table discussion
11:30 - 11:45 Coffee Break
11:45 - 12:45 Klopfen als Handwerk und wissenschaftliche Methode
Chair: Joshua Weitzel
Michael Günzburger/Mara Züst, Dirk Marwedel, Hubertus Müller (cancelled)
12:45 - 13:15 Round Table discussion
13:15 - 14:30 Lunch Break, Cafe Baron on campus
14:15 - 15:15 Knocking in art (english)
Chair: Jim Igor Kallenberg
Dr. John Dack, Dr. Julia H. Schröder, Nicola Hein, Louise Devenish (cancelled),
15:15 - 15:45 Round Table discussion
15:45 - 16:00 Coffee Break
16:00 - 17:00 Closing Diskussion, host: Jim Igor Kallenberg, Joshua Weitzel
17:00 End
venue, getting there:Directions to Mainz School of Music
----------------------------------------
Knocking, Tapping and Rapping are terms to describe sounds as well as cultural practices that have important functions in a wide area ranging from everyday life to arts, religion, language and philosophy, communication and language. It became virulent recently in the political discussion about the «no-knock warrant» in the US.
But there seems to be more to the subject than that: from the use of knocking to test material to the literary topic of door-knocking, to the extensive use of knocking sounds in sound art and contemporary music. The sound of knocking, tapping and rapping inhabits and intervenes in multiple contexts.
For a two-day roundtable mini-symposium on the auditory phenomena ARS - CUPRAS has invited contributors from a variety of academic fields and professions as well as artistic contributions on the theme of knocking, tapping and rapping.
We would like to enable a multi-disciplinary exchange and hope to bring together a wide variety of approaches and views. And we also welcome contributions that approach the field of everyday sounds and their meaning under a different connotation.
-------------------------
A small online symposium was held on November 28. Craftsmen, natural scientists, artists, humanities scholars, and cultural scholars contributed their perspectives on Knock, Tap, Rap. We thank all contributors and participants.